Bærekraft hos American Tourister
I 1933 tok grunnleggeren vår en beslutning og investerte sparepengene sine i å realisere drømmen sin - å skape rimelig bagasje som ville gjøre det mulig for flere å utforske og oppleve verden.
Nesten 100 år senere er vi fortsatt drevet av den samme ambisjons- og eventyrlystne ånden. Som et globalt anerkjent varemerke streber vi etter å gjøre våre innovative produkter mer ansvarlige og bærekraftige. Vi gir neste generasjon muligheten til å drømme større, gå lenger og bygge en lysere fremtid.
Go For More. Go with American Tourister.

PRODUKT
Produktene våre er laget for å vare hele veien. Vi forbedrer kontinuerlig holdbarheten og bruker mer bærekraftige materialer og priser.

Holdbarhet gjennom alle reise
Produktene våre gjennomgår grundige tester for å sikre holdbarhet og pålitelighet. Mange av våre produksjonspartnere har egne laboratorier som utfører strenge kvalitetstester for å oppfylle våre standarder.
ET UTVALG AV DET VI TESTER
Falltest
Bagasjen belastes med vekt og slippes gjentatte ganger ned på hjulene og skallet fra ulike høyder for å vurdere slagfastheten.
Glidelås
Glidelåsene åpnes og lukkes tusenvis av ganger for å kontrollere holdbarheten.
Hjul
Koffertene rulles over ujevne overflater over lange avstander for å teste hjulenes utholdenhet og ytelse.
Håndtak
Skulderstropper, veskehåndtak og trillehåndtak gjennomgår gjentatte løfte- og trekktester for å sikre at de er sterke og holdbare.
Temperatur & luftfuktighet
Produktene utsettes for ekstreme temperaturer og fuktighetsnivåer for å vurdere holdbarheten under ulike miljøforhold.
Tumble-test
Koffertene plasseres i en stor roterende maskin og rulles over hindringer av tre og metall for å simulere forholdene under bagasjehåndtering.

Lett å reparere
Vi tilbyr reparasjoner på mange av våre markeder over hele verden, slik at du enkelt kan holde reiseutstyret ditt i topp stand, uansett hvor reisen tar deg.
Hvis du vil vite mer om reparasjonsmulighetene for produktet ditt, inkludert kostnader, kan du besøke vår serviceportal:

Bruk av resirkulerte materialer
Vi arbeider med å bruke mer resirkulerte materialer i koffertene og veskene våre for å redusere fotavtrykket vårt og gi avfallet et nytt liv. I våre fremtidige kolleksjoner er vi forpliktet til å øke bruken av mer bærekraftige materialer ytterligere.
Noen produkter inneholder allerede resirkulert materiale, men vi prøver også å lage flere produkter med resirkulert materiale i andre komponenter, for eksempel i ytterskallene. Vekten av resirkulert materiale i produktene våre varierte fra 0 % til 35 % i 2024.
PLANETEN
Å oppdage verden gir oss uvurderlige opplevelser - og med det følger også et ansvar. Derfor har vi forpliktet oss til å redusere vår påvirkning på planeten, og vi jobber aktivt for å finne nye måter å gjøre fotavtrykket vårt enda mindre på.

100 % fornybar elektrisitet
Vi gikk over til 100 % fornybar strøm i våre egne butikker, produksjons- og distribusjonsanlegg og kontorer for første gang i 2023, to år før måldatoen vår. Dette oppnådde vi ved å produsere solenergi på stedet, delta i programmer for grønn strøm og kjøpe sertifikater for fornybar energi. Vi er også stolte over å ha installert solcellepaneler ved produksjonsanlegget vårt i Nashik i India og ved distribusjonssenteret vårt i Oudenaarde i Belgia.
Ved å velge fornybar strøm tar vi et direkte skritt for å redusere utslippene.

Mer bærekraftige materialer og emballasje
For å redusere fotavtrykket vårt jobber vi med å innlemme mer resirkulerte materialer i produktene våre. Og for å redusere avfallet har vi definert prinsipper for bærekraftig emballasje i hele organisasjonen: Redusere materialbruken, bruke gjenbrukbar og resirkulerbar emballasje og prioritere mer bærekraftige materialer der det er mulig. I 2025 vil vi begynne å rulle ut disse prinsippene i hele virksomheten vår.
MENNESKER
Med den gylne regel som rettesnor, der vi behandler andre slik vi selv ønsker å bli behandlet, gir vi medarbeiderne våre mulighet til å gjøre mer, og vi fremmer rettferdige og trygge arbeidsforhold i leverandørkjeden vår.

Vekst for medarbeiderne våre
Vi ønsker å gi våre medarbeiderne muligheten til å utvikle seg. Ved utgangen av 2024 - ett år før planen - nådde vi målet vårt om å tilby faglig utvikling til alle våre ansatte. Gjennom investeringer i lederopplæring, kompetanseutvikling og verktøy for prestasjonsstyring hjelper vi medarbeiderne våre med å utvikle sitt fulle potensial og ta det neste steget i karrieren.
Vi skaper en lysere fremtid for menneskene som gjør reisen vår mulig.

Vårt engasjement for kultur og inkludering
Som en global merkevare omfavner vi mangfold og en kultur som gjenspeiler mange nasjonaliteter og bakgrunner. Vi streber etter å skape en inkluderende arbeidsplass og kultur der teamene våre kan vokse, samarbeide og trives sammen.
Gjennom vår halvårlige kultur- og inkluderingsundersøkelse får vi verdifull innsikt fra teamene våre. På bakgrunn av disse tilbakemeldingene vil vi fokusere på innovasjon, anerkjennelse, faglig utvikling og teamarbeid som nøkkelområder for vår fortsatte vekst.

Etiske arbejdsforhold i hele vores forsyningskæde
Or å fremme rettferdige og trygge arbeidsforhold for de menneskene vi er avhengige av, har vi et tett samarbeid med leverandørene våre.
Vår etiske stadga
Vi krever at alle leverandører av ferdige produkter, samt enkelte leverandører av råvarer og komponenter, undertegner våre etiske stadga- en formell policy som er utformet for å beskytte arbeiderne i leverandørkjeden vår. I tillegg forventer vi at leverandørene våre overfører disse kravene til sine egne leverandørnettverk.
Globalt program for sosialt ansvar
Vi registrerer en del av våre leverandører i vårt globale program for sosialt ansvar for å bli revidert. I løpet av året gjennomfører vi ulike aktiviteter, som leverandøropplæring, for å fremme større forståelse for temaer knyttet til sosialt ansvar og forbedre leverandørens ytelse i påfølgende sertifiseringer og revisjoner.
Hos American Tourister er transparens viktig for oss. Siden 2017 har Samsonite Group rapportert om bærekraftsarbeidet vårt, og vi fortsetter å gjøre det i dag.